Akredituotas Europos humanitarinis universitetas

2024-01-25

2024 m. sausio 19 d. pasirašytas Studijų kokybės vertinimo centro (toliau – Centro) direktoriaus įsakymas Nr. SV6-1 dėl Europos humanitarinio universiteto akreditavimo, kuriuo Europos humanitarinis universitetas akredituotas 7 metų terminui.

Aukštosios mokyklos vertinimas atliktas vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu patvirtintu Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašu bei Centro direktoriaus patvirtinta Aukštosios mokyklos veiklos vertinimo metodika.

Europos humanitarinis universitetas (toliau – EHU, Universitetas) vienintelė aukštoji mokykla Lietuvoje, turinti egzilio sąlygomis veikiančios aukštosios mokyklos statusą. EHU veiklos išorinis vertinimas vyko nuo 2023 metų gegužės mėn., jame dalyvavo tarptautinė ekspertų grupė bei LR užsienio reikalų ministerija (URM), kuri vertina aukštosios mokyklos egzilyje poveikį kilmės valstybei (šiuo atveju – Baltarusijai) ir regionui. Tarptautinės ekspertų grupės vizitas į aukštąją mokyklą organizuotas 2023 m. rugsėjo 19–21 d.

Apibendrinus ekspertų ir URM vertinimus, EHU veikla įvertinta teigiamai. Valdymo sritis buvo įvertinta gerai (3 balai), Kokybės užtikrinimo bei Studijų ir mokslo (meno) veikla – patenkinamai (2 balai). Poveikio kilmės valstybės ir regionui sritis įvertinta gerai (3 balai).

Valdymo srityje ekspertų grupė pastebėjo, kad EHU yra unikali institucija dėl savo poveikio visuomenei, statuso ir misijos. Tačiau dėl to kyla ir tapatybės klausimų: viena vertus, EHU laikomas „politiniu projektu“, kuris remia Baltarusijos demokratizaciją, kita vertus, vyksta universiteto pertvarka siekiant tapti mokslinius tyrimus vykdančiu universitetu. Universiteto tapatybės išaiškinimas yra neatidėliotinas. Valdymo struktūra yra gerai subalansuota ir atitinka strateginius Universiteto tikslus. 2023 m. EHU pradėjo naudoti pagrindinius veiklos rezultatų rodiklius, tačiau jie kol kas nevisiškai atitinka EHU strategiją. Be to, asmeniniai ir instituciniai rezultatų rodikliai nėra diferencijuoti ar tarpusavyje visiškai skaidriai susieti. Ekspertų grupė teigiamai vertina tai, kad EHU vadovybė supranta būtinybę tobulinti minėtą sistemą. Ekspertų nuomone, lojalūs darbuotojai yra pagrindinis Universiteto turtas, ir nors personalas turi galimybę tobulinti savo žinias ir įgūdžius, reikėtų toliau stiprinti jų gebėjimus bei įtraukti visus darbuotojus į Universiteto plėtrą.

Kaip gerąją praktiką, ekspertai išskiria patikos fondo veiklą, nes ji padeda užtikrinti skaidrų finansų valdymą, konsoliduoti paramą ir sumažinti Universitetui tenkančią administracinę naštą. Dar tai lengvina mokslinių tyrimų krepšelio sudarymą, kaip priemonę motyvuoti ir stiprinti mokslinių tyrimų veiklas. Gerai vertinamas ir išorinis projektų paraiškų, teikiamų Plėtros fondui, analizavimas, kuris didina paraiškų teikimo proceso skaidrumą ir gerins būsimų paraiškų kokybę.

Vertinant Kokybės užtikrinimą, svarbu tai, kad Universitetas pereina į kitą kokybės užtikrinimo sistemos kūrimo etapą. Ekspertų nuomone, yra keletas veiksmingai veikiančių kokybės užtikrinimo sistemos sudedamųjų dalių. Studijų kokybei užtikrinti buvo sudarytas išsamus kokybės užtikrinimo priemonių rinkinys (koordinuoja kokybės koordinatorius ir Akademinio palaikymo centras). Tačiau trūksta bendros kokybės užtikrinimo sistemos, kuri apimtų visus kokybės aspektus. Be to, kokybės užtikrinimo sistema turėtų būti labiau tarptautinė, formalizuota ir sisteminta. Kokybės užtikrinimas šiuo metu daugiausia suprantamas kaip dokumentų atitiktis teisiniam reglamentavimui ir formaliems reikalavimams, o daugelyje strateginių dokumentų minima vidinė „kokybės kultūros“ samprata vis dar neįgyvendinta.

Studijų ir mokslo (meno) srityje ekspertai teigiamai vertina EHU vykdomos studijų ir mokslinių tyrimų atitiktį Universiteto misijai ir strategijai. Universitetas deda pastangas, kad padidintų studijų patrauklumą ir sukurtų mokslinių tyrimų reguliavimo sistemą. Nors strateginiuose ir norminiuose dokumentuose nurodoma, kad laikomasi pagrindinių studijų principų, tokių kaip „orientavimasis į studentus“ ir „laisvieji menai“, EHU bendruomenėje nėra bendro sutarimo, kaip šie principai įgyvendinami praktikoje. Mokslinių tyrimų srityje pažanga matoma vertinant atskirų mokslinių tyrimų rezultatus. Individualios mokslinių tyrimų veiklos susiejimas su Universiteto plėtros tikslais nelaikomas prioritetu, todėl bendradarbiavimas mokslinių tyrimų veikloje nėra sistemingai vykdomas ar planuojamas. Nepakankamai analizuojamos, kokios tarptautinio mobilumo ir partnerysčių stokos priežastys.

Poveikio kilmės valstybės ir regiono raidai srityje LR užsienio reikalų ministerijos teigimu, EHU daro netiesioginį teigiamą poveikį Baltarusijai. Palyginti su Baltarusijos aukštosiomis mokyklomis, EHU išskiria tuo, kad suteikia galimybę mokytis ir mokyti be jokių politinių ir ideologinių suvaržymų. EHU yra skiriamas dėmesys baltarusių kalbai ir paveldui. Tačiau EHU absolventai nemato savęs kaip tiesioginės jėgos, galinčios reikšmingai pakeisti politinius procesus Baltarusijoje. 2020 m. įvykiai Baltarusijoje parodė EHU veiklos svarbą prisidedant prie Baltarusijos pilietinės visuomenės formavimo ir suteikė postūmį EHU dėstytojų akademinei veiklai, paskatino aktyviau įsitraukti į tyrimus, susijusius su Baltarusijos politika ir kitomis aktualiomis temomis. EHU teigia, kad jis išlaiko ryšius su Baltarusijos pilietinės visuomenės organizacijomis, socialiniais partneriais ir pilietine Baltarusijos žiniasklaida. Pastebėtina, kad po 2020 m. įvykių dalis valstybių donorių atnaujino savo paramą EHU. 2022 m. Europos Komisijos iniciatyva buvo įkurtas EHU patikos fondas. Be to, Europos Komisija priėmė sprendimą dėl EHU finansavimo iš Europos programų (EU4Belarus), o tai užtikrins Universiteto finansinį stabilumą.

Ekspertai ir URM rekomenduoja:

  • Valdymo srityje patikslinti misijos formuluotę, siekiant aiškinti aukštosios mokyklos tapatybę; peržiūrėti pagrindinių veiklos rodiklių sistemą ir veiklos rodiklius; užtikrinti ryšį tarp veiklos vertinimo rezultatų ir paramos profesiniam tobulėjimui; sustiprinti Senato vaidmenį priimant akademinius sprendimus ir atitinkamai pakeisti Statutą; plačiau taikyti vertybes, tokias kaip demokratinis valdymas, skaidrumas, operatyvumas ir nediskriminavimas; diversifikuoti lėšas, kad būtų užtikrintas ilgalaikis finansinis tvarumas; užtikrinti pakankamus infrastruktūros pajėgumus augimui.
  • Kokybės užtikrinimo srityje sukurti išsamią kokybės užtikrinimo sistemą, kuri apimtų visas EHU veiklos sritis – valdymą, vadybą, administravimą, studijas, mokslinius tyrimus ir trečiąją misiją; peržiūrėti kokybės užtikrinimo sistemos veiksmingumą; didinti duomenų analizės ir naudojimo pajėgumus; sukurti pagrindinių sėkmės rodiklių vidaus ir išorės lyginamosios analizės sistemą; užtikrinti geresnį ryšį tarp kokybės užtikrinimo rezultatų ir strateginio planavimo; peržiūrėti akademinės etikos, diskriminacijos ir lyčių lygybės sistemą; parengti institucinės „kokybės kultūros“ įgyvendinimo veiksmų planą; pagerinti (vidinį) informavimą apie kokybės užtikrinimo rezultatus ir veiksmus, kurių buvo imtasi; labiau įtraukti socialinius partnerius į pagrindinius kokybės užtikrinimo procesus.
  • Studijų ir mokslo (meno) srityje sukurti į studentus orientuoto mokymo metodą ir stiprinti jo įgyvendinimą; užtikrinti sąvokos „laisvieji menai“ įgyvendinimą studijų praktikoje; parengti tinkamą mokslinių tyrimų veiklos strategiją, atsižvelgiant į planus atnaujinti EHU misiją ir vidinius poreikius augti; daugiau dėmesio skirti mokslinių tyrimų veiklai ir rezultatams; didinti mokslinių tyrimų ambicijas; nustatyti kriterijus, pagal kuriuos būtų galima įvertinti, kaip praktikos atitinka studijų programų studijų rezultatus; plėsti ir aktyvinti tarptautinį bendradarbiavimą ir dalyvavimą projektuose; diegti praktiką, padedančią didinti mokslinių tyrimų grupių skaičių; didinti finansinę ir metodinę paramą, skirtą rengti mokslinių tyrimų paraiškas; aktyviau įtraukti socialinius partnerius į mokslinių tyrimų ir trečiosios misijos plėtrą; analizuoti išsamius akademinio mobilumo duomenis bei įvertinti šios veiklos pridėtinę vertę.
  • Poveikio kilmės valstybei ir regionui srityje plėsti baltarusių kalbos vartojimą EHU, stiprinti studentų baltarusišką tapatybę, sustiprinti lietuvių kalbos mokymąsi EHU ir taip sudaryti studentams galimybę lengviau integruotis Lietuvoje, dalyvauti tarptautiniuose projektuose ir iniciatyvose siekiant pritraukti kuo daugiau tarptautinių donorų paramos; aktyviau dirbti ir palaikyti ryšius su tarptautiniais donorais (demokratinio pasaulio ambasadomis, įvairiais fondais, ypač JAV fondais); bendruomenei labiau įsitraukti į bendras veiklas su Baltarusijos pilietinės visuomenės organizacijomis, esančiomis Lietuvoje; siekti Universiteto, kaip regioninio edukacinio centro perspektyvų / ambicijos.

Su Europos humanitarinio universiteto vertinimo išvadomis galite susipažinti čia.

 

Atgal